Avoin kirje kansanedustaja Laura Huhtasaarelle

Arvoisa kansanedustaja Laura Huhtasaari,

osallistuitte puhujana 8.10.2018 Turun Mikaelinkirkossa Kirkko kohtaa -tilaisuuteen. Olen kanssanne samaa mieltä siitä, että kirkon tulisi olla paikka, jonne nuoret voivat ilolla tulla. Nuoret, niin kuin kaikki muutkin ihmiset kaipaavat iloa yleensä.

Kuitenkin ilmaisitte varsin selvästi sen, että sateenkaariaatetta ei saisi arvostella. On selvää, että ihmisoikeudet kuuluvat jokaiselle. Sen sijaan aatetta saa kritisoida, jos siihen on aihetta, eikä kritiikillä riko ihmisoikeuksia. Sateenkaariaatteen määritelmä kuitenkin jäi varsin epäselväksi itselleni. Henkilökohtaisesti siihen miellän kaiken inhimillisen ihmisoikeuksiin kuuluvan.

Totesitte, että sateenkaariaatetta saa ja pitää kritisoida. Olenkin sitä mieltä, että evankelis-luterilaisen kirkon pitää voida vihkiä myös sateenkaariparit ja puoltaa uutta translakia. Raamatun mukaanhan Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen: myös samaa sukupuolta olevan kumppanin kanssa elävät ihmiset ja transihmiset ovat ihmisiä.

Ihmettelen myös, kuinka tässä toive nuorten ilosta tulla kirkkoon toteutuu etenkin sateenkaarinuorten kohdalla. Kuten olette varmasti kuullutkin, moni seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluva nuori kärsii mielenterveyden ongelmista ja osa heistä ajautuu itsemurhaan. Tulisiko kirkon tällöin kritisoida "aatetta" vai hyväksyä nämä nuoret, joiden periaatteessa pitäisi tulla kirkkoon? Tuomitsevuus tuskin tuottaa iloa, kun nuori kokee olevansa väärässä kehossa tai tuntee rakkautta samaa sukupuolta olevaan.

Toivon kyllä Teidän kanssa, että kirkoissa olisi enemmän väkeä. Rakkaus kuuluu kaikille. Rakastetaan lähimmäistä niin kuin itseämmekin.

Ystävällisin terveisin,

Jukka Väisänen
Armon Vihreiden varapuheenjohtaja, seurakuntavaaliaktiivi
Turku

P.S. Tässä linkki siihen, mihin esiintymiseen viittaan: https://www.facebook.com/suutiset/videos/1952420408173840/UzpfSTYyNzI1Mz…

jukkav
Vihreät Turku

Kasvatustieteen kandidaatti (erityispedagogiikka), valtiotieteiden ylioppilas (sosiologia, väestötiede), filosofian ylioppilas (sukupuolentutkimus, uskontotiede) ja yo-merkonomi (vakuutustoiminta). Tällä hetkellä olen Armon Vihreiden sekä Eläinvihreiden hallituksen varapuheenjohtaja sekä Vihreiden puoluevaltuuston jäsen. Sähköpostia saa laittaa, osoite on jukka.vaisanen(at)vihreat.fi ja yhteydenottoa varten on tehtävä pieni muunnos.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu